Tuesday, April 26, 2011

amal makruf nahi mungkar

terbace tajuk nie teringat uztazah remelah . kiteorang panggil dia uztazah REM haha . jahat tak jahat ?? ;p dah lah kat kelas selalu main-main , keje tak siap , ngumpat dia , lagi kalau dia suro present tajuk yang dia bagi then besoknye kiteorang tak buat haha . ade sampai dia merajuk terus keluar kelas . kadang-kadang rasa suka(sebab tak belajr) kadang-kadang rase bersalah . biasanye AISANG or siapa-siapa yang agak dikategorikan budak baik aje yang pujuk uztazah yang lain hampehh hahaha .

okay lahh tajuk AMAL MAKRUF NAHI MUNGKAR . tiba-tiba nak buat tajuk entry . mybe nak refresh pasal agama belajar dalam kelas . CITE CITE CITE ~

  • makruf  berarti al-khayr (kebaikan) . amar makruf berarti perintah atau dorongan untuk menjalankan perkara-perkara yang makruf (kebaikan), yang dituntut atau didorong oleh akidah dan syariat Islam.
  • mungkar menurut timbangan syariat Islam adalah setiap itikad (keyakinan/keimanan), perbuatan (amal), ucapan (qawl) yang diingkari oleh as-Syâri‘ Yang Mahabijaksana dan harus dijauhi (Abu Faris, ibid, hlm. 20, Darul Furqan).
  • mungkar di sini berarti as-syarr (keburukan). nahi mungkar berarti perintah untuk menjauhi perkara-perkara yang mungkar (keburukan), yang dihindari oleh akidah dan syariat Islam. Amar makruf nahi mungkar diwajibkan oleh syariat Islam.
dah bace SILA LIKE lah ye ;)

1 sudah comment . anda bila ??:

Unknown said...

perghhh ama...
dasyat...
HAHA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...